Kolagen je jednou z nejdůležitějších bílkovin v našem těle. Je klíčová pro správné fungování kloubů, ovlivňuje stav kloubních chrupavek. Jak co nejlépe kolagen doplnit? Je možné ho získat i z přírodních zdrojů?

S kolagenem se setkáváme v různých přípravcích, které si kladou za cíl bojovat s projevy stárnutí. Najdeme ho v krémech proti vráskám i v potravinových doplňcích určených pro zlepšení stavu chrupavek. Kolagen je prostě důležitou bílkovinou, která ovlivňuje stav našeho organismu, pozitivně působí na srdce, cévy, svaly, kůži i klouby.

Kolagen z přírodních zdrojů

S tím, jak organismus stárne, ubývá kolagenu. To je viditelné především na kůži, která ztrácí pružnost, slábne a přichází také o elastin. Kolagen můžete doplnit přírodní formou z potravin. Najdete ho v ovoci a zelenině bohaté na vitamín C a v některých živočišných či rostlinných produktech – například v

  • Pohance
  • Dýňových semínkách
  • Sóje
  • Borůvkách
  • Červené řepě
  • Cibuli
  • Paprice
  • Mrkvi
  • Tučných rybách (losos, tuňák)
  • Vepřové želatině
  • Kuřecí kůži a játrech
  • Meruňkách
  • Fíkách
  • Pšeničných klíčkách

Kolagen v potravinových doplňcích

S přibývajícím věkem však může být obtížné doplnit kolagen pouze z přírodních zdrojů, tj. z potravin. Na trhu je v současné době řada potravinových doplňků, které obsahují kolagen. Prodává se také kolagen v čisté formě – například jako výtažek z rybího tuku.

Na doplnění kolagenu by měli dbát také sportovci a lidé, kteří vystavují své klouby nadměrné fyzické zátěži. Kolagen je vhodné konzumovat také při snižování nadváhy, doporučován je pro ženy v přechodu nebo při rekonvalescenci při těžším úrazu.

Kolagen při léčbě kloubních nemocí

Kromě výše uvedených příkladů je kolagen také součástí léčby některých kloubních chorob, jako artritida nebo artróza. Léčebné účinky jsou znatelné zejména při konzumaci kolagenu a vitamínu D, jenž je pro klouby a chrupavky také důležitý.